vrijdag 4 december 2009

Monday, February 12, 2007 : een gouden taart

en wat wilt gij voor uw verjaardag?

- doe maar 1 gouden taart

hebt gij daar lang genoeg over nagedacht, over uw kado voor uw verjaardag van mij?

- neen, ik dacht plots, een gouden taart, die heb ik nog niet

ok dan, zei hij

daar staat ge dan met uw gouden taart. foeilelijk maar wel van goud. uw zelfgemaakte sokkel in zwarte laké kreunt een beetje en uw bonzai is jaloers. goud blinkt meer in de zon en Bonzai groeit stiekem nog stiekemer in de schaduw.

ge hebt wat ge niet had en ge voelt u lichtelijk ongemakkelijk. Waarom is het niet gelijk vroeger, maar dan beter?

- ge leeft met een overschot aan verlangens. Verlangen is hoop en hoop is wanorde. Als iemand zegt 'Ik heb nen hoop papieren op mijn bureau', beeldt gij uw schoon gestapelde paketten in uw hoofd in? Neen, een uitgevallen druppel voedsel op de afrikaanse plaat. Hoop is van oude vuile pandora, de allesgeefster, de heks die hansje y zo na had binnengesmikkeld. Ik geef je alles en dan eet ik je op, dat is hoop. Gelijk een taart die ge niet kunt eten en nooit vergaat.

Hoop is altijd een beetje sterven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten